Dosud si klienti na Seznam.cz mohli koupit cílení prodeje bannerové reklamy  do regionu či do sekce. Nyní ale přichází nová možnost, a to cílení na konkrétní publikum. Jedná se o cílení podle chování uživatelů (tzv. behaviorální cílení) na serverech Seznam.cz. Podle toho, o jaké věci se uživatelé na internetu zajímají je můžeme podle oblastí zájmů zařadit do skupin lidí, kteří se zajímají o podobné věci – například hledají jídlo pro domácí mazlíčky, řeší nové bydlení nebo mají rádi auta.

Čím blíže nákupnímu rozhodnutí, tím efektivnější kampaň

Z mnoha studií i testů reálných kampaní vyplývá, že čím blíže je uživatel nákupnímu rozhodnutí (pořízení auta, foťáku, dovolené přes internet či dětského kočárku), tím více reaguje na reklamu spojenou s tím, co hledá. Cílenou reklamou tak mohou zadavatelé reklamy výrazně zvýšit efektivitu kampaní. I za tím účelem se Seznam.cz rozhodl nově nabízet zobrazování bannerů podle skutečného zájmu uživatelů.

Seznam oblastí zájmů v cílené reklamě

 

Vhodné pro každého klienta

Zacílením na oblast  zájmu získává bannerová reklama na váze i pro tyzadavatele reklamy, kteří nechtějí či nepotřebují oslovovat celou internetovou populaci, ale zaměřují se na menší segmenty (např. těhotné ženy; lidi chystající se na dovolenou; mladé rodiny se zájmemem o nové auto apod.) Hlavním přínosem je tedy právě možnost oslovit efektivně i tyto menšinové cílové skupiny tak, aby se ještě zvýšil přínos bannerové reklamy.

Jak to funguje

Téměř každý uživatel má v počítači uloženy cookie soubory, díky kterým je možné vypozorovat, co ho v poslední době zaujalo, případně jaké jsou jeho záliby.  Seznam.cz poté  porovnává tato data s předem nadefinovanými oblastmi zájmu na bázi klíčových slov, která se uživateli na běžných stránkách zobrazila. Když například zadá do vyhledávání slovo „fotoaparát“, tak mu výsledky hledání nejen ukážou obecné slovo fotoaparát, ale i jednotlivé značky – Canon, Nikon apod. Tato klíčová slova jsou s dalšími tisíci až desetitisíci relevantními slovy zařazena v oblasti zájmu „Spotřební elektronika“. Pakliže uživatel podobné chování bude opakovat i nadále, jeho cookie bude zařazena do této oblasti zájmu a je následně možné oslovit takového uživatele cílenou reklamou pro tuto kategorii.

Co funguje nejlépe, poradí obchodníci

Cílení na konkrétní publikum skýtá jak výhody, tak i nutnost změny myšlení při plánování kampaně. Příkladem může být velmi úspěšná kampaň na prodej zájezdu při cílení na související oblasti zájmu (Cestování/ubytování/dovolená), ale naopak výrazně méně úspěšná kampaň na cestovní pojištění, která byla zacílena na tu samou oblast zájmu. Úspěch dané cílové skupiny pro prodej zájezdů nezaručuje, že se bude dobře prodávat i cestovní pojištění. Zájezdy v sobě totiž často již cestovní pojištění obsahují, a není tedy nutné si jej znovu kupovat. U cílení na oblast zájmu je proto velmi vhodné využít znalostí vyškolených account managerů ze Seznam.cz, kteří vědí, co se kterým klientům osvědčilo a pomáhají zadavatelům reklamy na základě zjištění klientových potřeb a požadavků naplánovat maximálně efektivní kampaň.